ריצוף גרניט פורצלן - המדריך השלם

קישורים ממומנים

למה גרניט פורצלן הפך למוצר המבוקש ביותר בישראל בתחום הריצוף? ממה הוא עשוי בכלל? כמה הוא עולה? ולמי כדאי לקנות סוג ריצוף זה? כל זה ועוד במדריך השלם לריצוף גרניט פורצלן.

כבר למעלה מעשור שאריחי הגרניט פורצלן כבשו בסערה את עולם השיפוץ והבנייה הישראלי. כיום, רוב הבתים והדירות החדשות בישראל מרוצפות באחד מהדגמים של אריח פופולרי זה.

לאחר שבכתבה הקודמת עסקנו בריצוף מסוג שיש שנחשב לפחות נפוץ, היום נעסוק ונציג לכם את כל מה שתצטרכו לדעת על ריצוף גרניט פורצלן. להלן התוצאות.

מה זה גרניט פורצלן?


ובכן, אריחי הפורצלן (מכונים בדרך כלל גרניט פורצלן) שייכים למשפחת אריחי הקרמיקה כאשר בשונה מריצוף השיש הטבעי שדיברנו עליו בשבוע שעבר, עשויים בצורה מעובדת ומלאכותית. תהליך הייצור של אריחי הקרמיקה מורכב מבסיס של חרס שנדחס בטמפרטורה גבוהה במיוחד ומצופה בחומרים וצבעים מיוחדים שמקנים לאריח מרקם וצורה המותאמת ומיועדת לאריחים לרצפה ולחיפוי קירות.

שוק הגרניט פורצלן בישראל מורכב מחנויות וחברות המייבאות את האריחים ממדינות רבות בעולם כגון סין, איטליה או ספרד וכן מחברות ישראליות אשר מייצרות בעצמן את האריחים.

למי שמתעניין יותר בתהליך הייצור של אריחי הפורצלן, מומלץ לצפות בסרטון הבא:



מה ההבדל בין אריח קרמיקה לבין פורצלן?

אריח הפורצלן הוא סוג מסויים מתוך סוגים שונים של אריחי קרמיקה כאשר הפורצלן הוא אריח חזק במיוחד העשוי מחרסינה ונחשב לחזק ועמיד יותר מאריח קרמיקה אחר.

למה קוראים לאריח פורצלן גם "גרניט פורצלן"?

ובכן, לפי ויקיפדיה, הסיבה נעוצה מסיבות שיווקיות בלבד. מכיוון שחברות שמוכרות את המוצרים האלו פחדו מהתדמית הרכה של קרמיקה, הם הוסיפו את המילה גרניט כדי שאריחים אלו ייחשבו חזקים ועמידים יותר. לכן אל תטעו, אריח גרניט פורצלן אינו עשוי מסלע הגרניט והקשר אליו הוא שיווקי בלבד.

ריצוף גרניט פורצלן - סוגים


הטכנולוגיה המתקדמת בתחום אריחי הקרמיקה והפורצלן גרמה לכמה תת סוגים של אריחי פורצלן. בעיקרון, ישנם כיום שלושה סוגים שונים של אריחי פורצלן כאשר ההבדלים ביניהם הוא המרכיבים שממנו עשוי האריח:

פורצלן חצי גוף - אריח המורכב מאריח בסיס ושכבה עליונה.
פורצלן גוף מלא - אריח העשוי כולו משכה אחת.
פורצלן גוף מעורב - אריח העשוי משכבה אחת של חומר המעורבב עם כמה חומרים ביחד.

ריצוף גרניט פורצלן - ציפוי וגימור


כמו כן, אריחי הפורצלן מגיעים כיום גם עם רמות שונות של גימורים וציפויים. ברוב החנויות ניתן למצוא שלושה סוגים של גימורים:

פורצלן מט - אריח פורצלן רגיל ללא שכה ציפוי מיוחדת.
ציפוי מזוגג - אריח המצופה בשכבת זכוכית המייצרת לאריח מרקם מסוים וגם שומרת על החוזק והעמידות של האריח.
פורצלן מבריק או מבריק חלקית (לפטו) - אריח שעובר ליטוש נוסף בתהליך הייצור עד ליצירת שכבה מבריקה בחלק העליון של האריח. ציפוי זה נחשב לפחות מומלץ לבתים פרטיים.

ההבדל בין הגימורים השונים הוא בעיקר מבחינה אסתטית אך גם בחוזק וגם במחיר. הציפוי המבריק למשל, נחשב ליקר יותר מאריח בציפוי מט או מזוגג.

כדאי לדעת: אריחי הפורצלן המבריק, רגישים יותר לכתמים.

ריצוף גרניט פורצלן - יתרונות וחסרונות


יתרונות בגרניט פורצלן

לאריחי הפורצלן יתרונות משמעותיים רבים ואין הם סתם נחשבים לפופולריים ביותר בישראל. הנה כמה מהיתרונות בריצוף מסוג גרניט פורצלן:

מגוון רחב - מכיוון ששוק זה פעיל מאוד ונפוץ מאוד, אריחי הגרניט פורצלן מגיעים במגוון עצום והגדול ביותר מבין שאר הריצופים של טקסטורות, צבעים ומרקמים.

חוזק ועמידות - ריצוף הקרמיקה בכלל וריצוף הפורצלן בפרט עמידים בפני ספיגה או שחיקה וזהו אחד היתרונות המשמעותיים ביותר. באופן כללי, כתמים על אריחי פורצלן כמעט ולא נראים.

אין צורך בתחזוקה מיוחדת - בניגוד לריצוף שיש למשל שאותו צריך ללטש מדי כמה שנים, בריצוף גרניט פורצלן אין צורך ולא נדרשת עבודת תחזוקה או טיפול מיוחד של איש מקצוע.

הדבקת ריצוף פורצלן על ריצוף קיים - ניתן להדביק ריצוף פורצלן גם על ריצוף ישן וכך במקרה של שיפוץ דירה, ניתן לחסוך לא מעט כסף בפירוק הריצוף.

חסרונות בגרניט פורצלן

כמו כל מוצר, גם לגרניט פורצלן ישנן חסרונות. אחד החסרונות העיקריים של הגרניט פורצלן הוא העמידות האסתטית בפני מכות ושברים. בניגוד לריצוף סומסום או ריצוף אבן טבעית, ברגע שאריח גרניט פורצלן מקבל מכה או שריטה הסימן מיד נראה לעין.

במקרים מסויימים ישנה הצטברות של לכלוך בין המרווחים של האריחים (פוגות) ויש לנקות זאת פעם בשנה בעזרת פוליש.

גרניט פורצלן - מחיר


כפי שהזכרנו, שוק אריחי הגרניט פורצלן הוא גדול מאוד ומכיל בתוכו יבואנים וחברות ייצור מקומיות. בתחום זה ישנו פער מחירים גדול מאוד בין מותגי יוקרה לבין מותגים זולים שמכוונים לבעלי תקציב דל. בנוסף, מחיר גרניט פורצלן מושפע בעיקר מגודל האריח, סוג הפורצלן (גוף מלא, חצי גוף) והגימור (מבריק, מט או מזוגג).

רוב החברות והחנויות מוכרות את אריחי הפורצלן בכמה גדלים סטנדרטיים:
20X20, 25X40, 33X33, 45X45, 52X52, 60X60

במחירון של יצחק לוי למשל, ניתן לראות כי מחירים של כמה חברות מובילות בתחום הגרניט פורצלן כמו אלוני, נגב, חרש או אזיקרי. כך למשל ניתן לראות כי האריחים הזולים ביותר שניתן למצוא בשוק הם ארחי פורצלן קטנים בגודל של 20X20 בדגם קלאסי של נגב הנמכרים במחיר של כ-50 ש"ח למ"ר. דגמים נוספים במחירים של 50 ש"ח הם פורצלן גרניסר של אלוני בגודל של 33X33 או 45X45 הנמכרים במחירים 50-70 ש"ח.

לעומת זאת, אם תבחרו בדגמים מובחרים של חברות אלו או חברות אחרות בשוק, המחיר כבר מטפס למעלה ויכול להגיע גם ל-200 ש"ח למ"ר.

שימו לב: ברוב המוחלט של המקרים, המחיר שתקבלו בחנות הוא כולל הובלה.

מחיר ריצוף גרניט פורצלן (עלות התקנה בלבד) 


גם במקרה זה כמו כל ריצוף אחר, תמחור העבודה מחולק בעיקר לפי הבסיס שעליו צריך להתקין ולהדביק את הריצוף ובדרך כלל, מחיר העבודה מחולק לפי סוג המשטח (שימו לב: במקרה של החלפת הריצוף הקיים, תידרשו לשלם תוספת משמעותית על פירוק הריצוף הישן).

מחיר הדבקת ריצוף פורצלן על משטח חול או טיט - בין 140 ל-160 ש"ח.

מחיר הדבקת גרניט פורצלן על ריצוף קיים (ללא פירוק) - בין 80 ל-140 ש"ח.

מחיר הדבקת ריצוף גרניט פורצלן על משטח בטון - כ-130 ש"ח בממוצע.

המלצה: ישנם אנשי מקצוע שיבשו מחירים זולים יותר מן הממוצע אך יתמחרו את העבודה ללא החומרים!

סה"כ מחיר הריצוף כולל חומרים וכולל הובלה ועבודה

אנו ממליצים ככלל אצבע לחשב את הריצוף לפי 250 ש"ח למ"ר. כך שאם למשל יש לכם דירת 4 חדרים בת 100 מטר רבוע. המחיר על הריצוף כולל הכל יהיה בסביבות ה-25,000 ש"ח.

איך מדביקים גרניט פורצלן?


לסיום, אם אתם מתעניינים בעבודה עצמה של הדבקת האריחים, אנו ממליצים לכם לצפות בסרטון המושקע הזה שגם מציג את כל השלבים של הדבקת האריחים וגם מעניק טיפים והמלצות חשובות שכדאי שתדעו לפני שאתם מזמינים רצף לעבודה. צפו בסרטון:


כתבות נוספות באותו נושא:
ריצוף שיש - המדריך השלם
רשימת חנויות עודפים של ריצוף

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה על הכתבה המועילה והמפורטת

אנונימי אמר/ה...

כתבה מצויינת. תוכלו להסביר יותר על משמעות עמידות אריח מזוגג לעומת מט? מתי מט עלול להשבר ולהשרט ומתי מזוגג יישבר או יישרט?

Unknown אמר/ה...

שלום רב,

איזו סוג של מרצפות הן הכי עמידות בפני שריטות, שברים, וכתמים ? וכלל לא סופגות ?

אשמח לפירוט, תודה רבה!